Bosjesmannen

11 augustus 2017 - Grootfontein, Namibië

11 augustus 2017
We mochten uitslapen vandaag. Het ontbijt was pas om 7.30 uur en het was dus al licht toen we wakker werden. Doordat je de "ramen" en de "deur" van de tent goed af kunt sluiten komt er bijna geen licht binnen en wordt je er dus ook niet wakker van. Het zijn de geluiden van de vogels en de ander campinggasten die je wakker maken. Het zonnetje scheen al lekker en zo zaten we dus in korte broek en shirtje om half 8 te ontbijten voor de tent. Daarna was het tijd om het camp weer op te breken en om 9 uur stonden we klaar voor vertrek. Via een asfaltweg reden we in 1,5 uur naar Tsumeb voor boodschappen en benzine. Wat een andere wereld opeens: grote winkels mooie wegen met palmbomen en bloemen en veel industrie. Via Grootfontein zijn we daarna naar de lodge gereden. Een groene oase met een klein (ijskoud) zwembad en knusse kamers. Achter het hoofdgebouw is een waterbron waar verschillende dieren komen drinken. Na de lunch, die we in de tuin hebben genuttigd, hadden we even tijd voor onszelf en om half 2 zijn we op pad gegaan voor een bezoek aan de bosjesmannen. Het was nog zo'n 1,5 uur rijden voordat we er waren en we kregen een beetje het gevoel dat we in een bosjesmannen-openlucht museum kwamen. We werden rondgeleid door een bosjesmannen-vrouw die heel goed Engels sprak maar er wel volledig traditioneel uitzag. Kleding van dieren huiden en geen schoenen aan. Eerst kwamen we bij een hutje waar een bosjesman ons liet zien hoe hij vuur maakt. Ook gaf hij uitleg over zijn pijl en boog, pijp en bijl en dat alles in de kliktaal. Grappig is ook dat wij enorme "reuzen" zijn in vergelijking met deze mensen. Na de uitleg gingen we op pad en kregen we op verschillende plekken uitleg over de planten en hun geneeskrachtige werking, het hout dat ze gebruiken om dingen van te maken en de zaden en vruchten die ze eten. Ze zullen zelf wel flink wat eelt onder hun voeten hebben want anders is het niet te doen om hier te lopen. Na de trip werden we naar het "winkeltje" geleid waar we wat zelfgemaakte spulletjes hebben gekocht. Verder hebben we nog wat foto's van de vrouwen en de kindjes gemaakt maar dat voelde ook wel weer een beetje ongemakkelijk. In de auto terug merkte ik dat we allemaal toch een beetje sceptisch waren. Het was leuk, maar........(dat mag ieder voor zich invullen). Toen was het hoog tijd om terug te rijden naar de lodge zodat we op tijd terug zouden zijn voor het diner. Na het eten hebben we met elkaar in de lobby gezeten. Daphne zou om 22.00 uur de 200 meter lopen en dat wilden we allemaal graag zien. Ondertussen hebben we spelletjes gedaan, gelezen, gepoold en t.v. gekeken. 'Het is net oudejaarsavond', aldus Joyce.
Na de winst van Daphne zijn we lekker gaan slapen. Het was tenslotte al heel laat!

1. Caroline:
    14 augustus 2017
    Wat super leuk en wat fijn dat jij in een lodge mocht slapen Yvonne!!! Ik kan me best voorstellen dat het een beetje dubbel is zo een bezoek.
    Ik was natuurlijk weer niet aan het opletten en vroeg me af waar de blogs bleven, maar had nooit mijn adres achter gelaten. Nu dus wel....
    Even kijken of ik nog meer kan vinden en voor vandaag een hele fijne dag allemaal!!
    X