Ontbijt op het water

14 augustus 2017 - Kongola, Namibië

De ochtend begon vandaag met een ontbijt op het water. Met een boot zijn we de Okavango rivier op gegaan. Onderweg werd er een ontbijt geserveerd en konden we genieten van het prachtige uitzicht. Het water is heel rustig dus je kon heel mooi de weerspiegeling van de bomen in het water zien. Ook passeerden we nijlpaarden die ogenschijnlijk rustig in het water dobberden maar door het openen van hun enorme bek wel even lieten zien dat ze geen "lieverdjes" waren. Aan de waterkant zagen we ook nog een krokodil en de zeldzame zadeldek reiger. Het was een hele mooie tocht, echt genieten! Bij terugkomst hebben we onze tassen gepakt en zijn we verder oostwaarts de Caprivi in gereden. Ook nu weer was het een lange rechte weg met af en toe wat huisjes langs de kant. En wat een afval lag daar dan weer omheen....
Na de picknick lunch kwamen we al vrij snel bij de ingang van het Bwabwata national park.
Maar vanaf daar was het nog ruim een uur rijden over hele zachte zand paden tot nambwa camp. Een 4-wheel auto was dan ook verplicht en ook liet Johan de banden weer een beetje leeg lopen zodat de auto meer grip zou hebben. Onderweg zagen we al weer verschillende dieren en ook kwamen we op een mooi uitkijkpunt waar je prachtig over de delta heen kon kijken. Je kreeg een klein beetje het gevoel dat je over de Nederlandse uiterwaarden uit stond te kijken; mooi groen en heel veel water. Verderop kwamen we toch nog even vast te zitten met de auto en werden de banden nog iets meer ontlucht. Rond 2 uur kwamen we aan op de camping en kregen we een mooie ruime plek toegewezen aan het water waar al een nijlpaard te zien was. Zwemmen is hier geen optie en dat is best jammer met dit warme weer. Als volleerde campeerders hebben we het camp weer opgebouwd en toen alles klaar was zijn we een "borrel" gaan drinken bij een uitzicht punt in het park. Daar stond een uitkijktoren waar je een mooi zicht had over een water. Maar veel leven was er op dat moment nog niet te zien. Neemt niet weg dat het uitzicht geweldig was. De bomen weerspiegelden in het gladde water en de ondergaande zon zorgde voor een mooi licht spel. En toen kwam er opeens uit de bosjes een hele kudde olifanten te voorschijn! Je hoorde ze niet eens aankomen. Wat een fantastisch gezicht, 16 olifanten op een rijtje, die komen drinken. Er was ook een heel kleintje bij dat heel erg zijn best deed om met zijn kleine slurfje water op te nemen. Maar het lukte maar niet om het bij zijn bekkie te krijgen. Dus ging het kleine ding toch maar bij zijn moeder drinken. Een kleine 20 minuten heeft het schouwspel geduurd en toen verdwenen de olifanten weer, even geruisloos als ze waren gekomen. En het uitzicht was als daarvoor, alsof er niets gebeurd was! Na een poosje was het de beurt aan de apen om te gaan drinken. In no-time zaten er tientallen apen bij de waterkant en het was heel grappig om de weerspiegeling van de dieren in het water te zien. Inmiddels was de zon onder gegaan en was het hoog tijd om terug te gaan naar het camp. Maar niet zonder het nodig speurwerk want misschien zouden we nog een luipaard kunnen spotten. Helaas was dat niet gelukt.
Terug in het camp konden we gaan douchen in het sanitair gebouw. Met je toilettasje, je handdoek en een zaklamp onder je arm en dan maar hopen dat er nog warm water was. Joyce had ook vanavond weer heerlijk voor ons gekookt en we hebben met elkaar nog een spelletje gedaan. Als toetje waren er marshmallows aan een zelf gezocht stokje. En toen was het hoog tijd om naar bed te gaan want morgen is het vroeg dat voor onze allerlaatste safari dag.