Sossusvlei

31 juli 2017 - Sossusvlei, Namibië

Vanmorgen ging om 5.00 uur de wekker af. Toch voelde het niet extreem vroeg omdat we gisteren avond ook op tijd naar bed zijn gegaan. We merken hier dat je veel meer leeft met het licht. Dus "vroeg" naar bed en "vroeg" op. Na een snelle douche zijn we in de auto gestapt en na een rit van zo'n drie kwartier konden we aansluiten in de rij auto's, busjes en truckbussen voor de ingang van het park. En toen was het wachten tot de zon op kwam want dan pas zou het hek open gaan. Ondertussen liep er een vrouwtje langs de lange rij auto's om kentekens van de auto's plus het aantal inzittenden te noteren. Maar omdat de rij zo lang was duurde het een hele poos voordat ze terug kwam. En omdat de zon inmiddels op kwam werden de chauffeurs toch wat onrustig! Toen het hek eenmaal open ging konden we gaan rijden. Over een asfaltweg!! Johan vertelde ons dat ook hier de weg soms heel slecht was en dat de auto's dan steeds meer naast de weg gingen rijden. En omdat dat nogal uit de hand liep hebben ze hier een asfaltweg neergelegd. En dat was wel even relaxen na al het gehobbel!
Ondertussen keken we onze ogen uit. De zon die net op was scheen over de zandduinen en zorgde voor een prachtig lijnenspel. We zijn op verschillende plekken gestopt om te luisteren naar de uitleg van Johan en om foto's te maken. Duin 45 hebben we alleen vanuit de auto bekeken want daar was het zo druk.
Veel truckbussen stoppen hier om te ontbijten, het duin te beklimmen en vervolgens het park weer te verlaten. Jammer als je weet wat er verderop nog allemaal te zien is. Na zo'n 40 kilometer hield de asfaltweg op en kon je alleen verder rijden met een 4wheeldrive. En dan nog was de kans groot dat je in het mulle zand vast zou komen te zitten. Volgens Johan is dan de truc je banden iets leeg te laten lopen om zo toch weer weg te kunnen komen.
Op een rustig plekje hebben we vervolgens ontbeten met de zandduinen als prachtige achtergrond.
Na het ontbijt hebben we onszelf heel goed ingesmeerd en zijn we gaan lopen. Door het mulle roodbruine zand naar de dode vallei. Wat een indrukwekkende plek. Tussen de zandduinen ligt hier een witte klei "pan" met tientallen dode bomen. Soms kwam er opeens een windvlaag die er voor zorgde dat je in een zandmist terecht kwam. Niet fijn als je lenzen draagt! Op de terugweg zijn we over een kam van een zandduin gelopen, echt geweldig!! Ondertussen stonden we wel stijf van het stof en konden we onze schoenen leeggooien!
Inmiddels was het nog maar 10.00 uur en dat terwijl we er al een flinke trip op hadden zitten. We zijn daarna richting de uitgang van het park gereden waar we ook nog een stukje hebben gelopen in de Sesriem Canyon. Een kloof met mooie rotsformaties. Wat een ander landschap dan de zandduinen. Na een korte stop bij een tankstation (waar Jochem voor het eerst deze reis even een wifi verbinding had) zijn we terug gegaan naar de lodge. 'Welterusten', zei Johan. En hij had gelijk want binnen no-time zaten te allemaal te slapen! Terug bij de lodge hebben we heerlijk geluncht en zijn we daarna gaan douchen en gaan relaxen. Vroeg opstaan hakt er dan toch wel in!
Na het avondeten zijn we dan ook weer op tijd naar bed gegaan zodat we morgen om 7.00 uur aan het ontbijt kunnen zitten met een lange reisdag voor de boeg.

1. José:
    2 augustus 2017
    Wat heerlijk om jullie avonturen te volgen!!
    Ik kijk enorm uit naar de hele reis :))
  2. 0pa en Oma:
    2 augustus 2017
    wij kijken elke dag naar jullie reisverhalen en genieten dan ook mee. Geniet nog maar even van al het moois. Liefs van ons
  3. Caroline:
    14 augustus 2017
    Prachtig! Ben nu alles vanaf het begin aan het lezen. Helemaal leuk !