Wild spotten

10 augustus 2017 - Nationaal park Etosha, Namibië

Vanmorgen was het weer heel vroeg dag. Het was nog donker toen de wekker af liep en voor 6 uur stonden we als 3e bij de ingang van het park. Tegen half 7 kwamen de bewakers aangekuierd en werd rustig aan de boel opgestart. Al vrij snel zagen we 2 zwarte neushoorns en dit keer waren ze best dichtbij. Later zagen we er nog twee ergens in de verte. En op een gegeven ogenblik stonden er maar liefst 4 witte neushoorns net naast de weg. We konden ze bijna aaien! Wat een kolossale dieren. Witte neushoorns zijn overigens niet wit maar de naam is ooit ontstaan uit het woord wide, deze neushoorn heeft namelijk een bredere bek dan de andere soort. Wide werd wit, en vervolgens werd de andere soort zwart genoemd.
Nog geen half uur later passeerden we een enorme olifant. Ook weer vlak langs de weg. Johan zorgt er altijd voor dat hij de auto zo opstelt dat we de dieren goed kunnen zien maar ook dat we snel weg kunnen rijden mocht dat nodig zijn.
Ook hebben we verschillende bijzondere vogels gezien maar het zat Johan wel dwars dat we nog geen luipaard of cheetah's hadden gezien. Maar opeens kwam er uit het struikgewas een cheetah te voorschijn. Wat een geluk! En vervolgens waren we ook nog getuige van een aanval op een hartebeest. Wat een gevecht! Het duurde zeker 10 minuten en uiteindelijk lukte het het hartebeest om alsnog te ontsnappen. "Kill" mislukt! De cheetah was helemaal uitgeput en moest echt helemaal bijkomen. Maar voor het hartebeest gold ongetwijfeld hetzelfde. Een eind verderop zagen we het dier nog staan, ogenschijnlijk ongeschonden. Johan vertelde dat een volwassen hartebeest eigenlijk veel te groot is voor een cheetah. Het arme dier had het overleefd, gelukkig! Tja, de natuur is hard.....
Na dit alles was het tijd voor het ontbijt en dat ging er best in. De rest van de dag verliep rustig. We hebben weer vele zebra's gezien, giraffen, gnoes, springbokken, hyena's, impala's enz. Na de lunch bij het fort in het park was er even gelegenheid om te zwemmen en te relaxen. Midden op de dag is het voor de roofdieren te warm om actief te zijn en ze verschuilen zich dan in de schaduw tussen het struikgewas. Weinig kan dus om ze dan te spotten. Maar even luieren op een ligbedje is best fijn als je zo veel in de auto zit. Je ziet overigens wel dat we allemaal zo onze weg vinden in de auto. We wisselen regelmatig van plek en "doven" de tijd met lezen, een spelletje doen op de mobiel, even wegdommelen of het blog schrijven. We maken deze reis heel wat kilometers en zien daardoor heel veel.
Na de "break" zijn we weer op pad gegaan. We reden eerst naar een waterbron en zagen van afstand al dat er heel veel gieren waren. Dat betekende dat er een karkas zou zijn. En inderdaad, vlak bij het water lag een dode olifant. Kost voor de gieren. Ik zal de details achterwege laten maar zowel het beeld als de geur waren verre van aangenaam. Aan het einde van de middag zijn we terug gereden naar het kamp. Het duurde dit keer niet zo lang om het park uit te komen dus we waren redelijk op tijd "thuis". Zo kon iedereen nog wat rommelen en Joyce maakte voor ons weer een heerlijke maaltijd. "Build your own burger" was het vandaag met frietjes die bezorgd werden door de kok van het camping restaurant. Het was vanavond best koud maar daar had Johan wel een oplossing voor: stoelverwarming! We kregen wat hete kooltjes onder de stoel en dat voelde echt heel lekker warm.

1. Caroline:
    14 augustus 2017
    Prachtig; alsof ik er bij was!