Himba's

4 augustus 2017

4 augustus 2017 bezoek aan de Himba's
Na een uitgebreid ontbijt buffet trokken we weer verder noordwaarts richting Sesfontein. Onderweg moesten we door een grenscontrole. In Namibië staat van oost naar west een hekwerk om het noorden van het zuiden te scheiden. Dit om te voorkomen dat de dieren uit het noorden ziektes overbrengen op de dieren in het zuiden.
Wat opvalt is dat er best veel afval langs de weg ligt. De bevolking kan wel aan van alles komen maar afvoer mogelijkheden van het afval zijn er eigenlijk niet.
Onderweg hebben we een tolk opgepikt die met ons mee ging naar de Himba's. Het bezoek aan deze stam was heel bijzonder, maar voelde ook wel dubbel. Mooi dat je kennis met hen mocht maken maar ik voelde me ook wel wat bezwaard om zomaar "in hun leven te stappen". En wat voor een leven!
Gewoontes die voor ons moeilijk te begrijpen zijn, zoals het uithuwelijken van de meisjes als ze nog heel jong zijn. Ze blijven dan nog wel bij hun ouders wonen maar hun toekomst is al volledig bepaald. Ook zijn er meisjes die "zomaar" zwanger raken. En zij zullen dan nooit de naam van de vader noemen. De vrouwen zijn 's morgens bezig in "huis", een klein lemen hutje waar ze met het hele gezin in wonen soms wel met meer dan 8 personen. In de middag zitten ze in een kring bij elkaar en doen weinig. Nou is dat bij deze temperatuur niet zo heel erg maar voor ons toch moeilijk voor te stellen. De mannen zijn vaak onderweg met het vee.
Een bezoek zoals dat van ons is voor de stam een leuke afwisseling. Bovendien levert het ze ook iets op. We kochten namelijk allemaal iets van wat ze hadden gemaakt en Joyce had ook nog 2 AH tassen vol meel, olie, tabak etc. meegenomen.
Na het bezoek aan de Himba's zijn we de rivierbedding van de Hoanib rivier in Kaokoland ingereden. Onderweg hebben we hout gesprokkeld voor het kampvuur en hadden we meteen geluk want we passeerden een kudde olifanten. Johan reed toen met de auto (en de aanhanger er achter!!) een enorme rotsformatie op zodat we de kudde van bovenaf zouden kunnen bekijken en toen bleken het maar liefst 3 kuddes te zijn! Geweldig om te aanschouwen.
Daarna zijn we doorgereden naar een geschikte plek om ons kamp op te slaan. Daar hebben Johan, John, Jochem en Rogier de tenten opgezet en Anouk en ik hebben ze "ingericht". Thomas maakte ondertussen het vuur en Joyce richtte de keuken in. Ook hebben de mannen nog een Bush wc gemaakt, er werd een flink gat gegraven waar een wc. stoel boven werd gezet en een tak fungeerde als wcrolhouder. En scherm zorgde voor de nodige privacy! De Bush douche werd gemaakt onder een boom, ook daar werd een scherm neergezet en werd de douchezak opgehangen. Daarna werd er water gekookt voor de douche. Om de beurt mochten we gaan douchen en na 2 personen werd de Bush douche weer gevuld met warm water. Na een opfrissende douchebeurt konden we ons installeren om het vuurtje terwijl Joyce ging kokkerellen. Geweldig hoor dat je op een twee pittertje en een kampvuur een diner voor 8 personen kunt maken! Het voorgerecht bestond uit gevulde champignons en als hoofdgerecht was er broccoli, bloemkool, aardappel en vlees van de braai. Na het eten hebben we afgewassen en opgeruimd en na een korte nazit om het kampvuur was het tijd om te gaan slapen (21.00 uur). Tanden poetsen gebeurde bij een struikje naast de tent en zou je er in de nacht uit moeten dan doe je het ook zo dicht mogelijk bij de tent. Best prettig was het dat het bijna volle maan was dus echt donker werd het niet!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Caroline:
    14 augustus 2017
    Ohh, dit klinkt toch wel heel bijzonder. De dieren, het kamperen...... hahaha.